Waarom genoeg bewegen?

Je hoeft geen halve marathons te lopen of uren op een koersfiets te zitten. Dagelijks dertig minuten bewegen, is goed voor je gezondheid, zowel fysiek, psychisch als sociaal.

Fysiek

Voldoende bewegen heeft verschillende fysieke voordelen. Door dagelijks te bewegen heb je een kleinere kans op hart- en vaatziekten.
Je kweekt sterkere spieren en botten en je gewrichten blijven soepel. Bovendien ben je minder vatbaar voor infecties en word je minder snel ziek. En als je die extra kilootjes er af wil, hoef je niet naar de fitness. Koop je gewoon een paar stevige wandelschoenen. Doordat je een inspanning levert aan een lage hartslag verbrand je voornamelijk vet.

Psychisch

Bewegen is niet alleen goed voor je lichaam, maar ook goed voor je hoofd. Door te bewegen produceer je in je hersenen endorfine. Endorfine zorgt ervoor dat fysieke pijn vermindert en geeft tegelijk een gevoel van geluk.
Als we bang, angstig of boos zijn, is er een aanzienlijke hoeveelheid cortisol aanwezig in ons lichaam. Door te bewegen kan ons lichaam cortisol verwerken waardoor de stress afneemt.

Sociaal

Bewegen vergemakkelijkt het leggen van sociale contacten. Door in groep te bewegen leer je makkelijker nieuwe mensen kennen. En na een inspanning is de ontspanning in groep een pak leuker. Sporten helpt ook om positieve waarden te ontwikkelen: denk bijvoorbeeld aan samen winnen en verliezen, in groep grenzen verleggen en elkaar respecteren.