Fitness aan je bureau

Als je van een lange werkdag thuiskomt, heb je niet altijd veel tijd of zin om nog te sporten. Daarom is een work-out aan je bureau de ultieme oplossing. Train je mee?

1. Oefeningen voor je beenspieren
Neem een boek en steek het tussen je knieën terwijl je achter je bureau zit, met je voeten op de grond. Druk 30 tot 40 seconden je knieën zo hard mogelijk tegen elkaar. Herhaal deze oefening ongeveer 20 keer. Je zal je dijbenen voelen na een tijdje.

Hou je voeten plat op de grond en hef afwisselend je hiel en je tip van de grond. Doe dat telkens 5 tot 10 seconden. Herhaal de oefening 5 keer per voet. Je kuitspieren zullen telkens op- en ontspannen.

Leg je armen gekruist op je schouders, zet één been recht op de grond en hou het ander been gestrekt 10 cm van de grond. Probeer op één been en zonder je handen te gebruiken recht te staan. Doe dit elke keer als je moet rechtstaan.
2. Oefeningen voor je bilspieren
Om je bilspieren te trainen, hoef je niet veel te doen. Span ze op gedurende 5 tot 10 seconden terwijl je aan je bureau zit. Doe deze oefening 3 keer per dag: ‘s morgens, ‘s middags en ‘s avonds. Je zal het effect snel merken!

Misschien een beetje raar, maar wel effectief. Ga met je rug tegen een muur staan. Buig door je benen totdat je onderbenen mooi recht staan en je bovenbenen parallel met de grond.
3. Oefeningen voor je buikspieren
Terwijl je achter je computer zit, kun je constant je buikspieren trainen door ze telkens op te spannen en te ontspannen. Ga goed recht zitten en hou voor 30 seconden je buikspieren opgespannen. Daarna ontspan je de buikspieren voor 10 seconden en herhaal je de oefening. In de auto is dit ook een leuke manier om je buikspieren te trainen en je door de file te worstelen.

Ga rechtop in je bureaustoel zitten en zet je benen op de grond. Leg je armen recht op je bureau en trek beide benen 3 cm op. Hou dit 10 seconden aan en ontspan.
4. Oefeningen voor je armspieren
Leg je handen op je bureau en probeer om jezelf op te tillen door kracht te zetten op je armen.

Zet je handen naast je zitvlak op de bureaustoel en druk jezelf op totdat je billen een paar cm van het zitstuk komen. Hou deze oefening 5 seconden aan.