Wandelen doet goed!

De ene is muzikant, de andere is coach van verschillende topsporters. Twee werelden die ver uit elkaar liggen, maar toch weten zowel Guy Swinnen als Paul Van den Bosch beide waarom wandelen zo goed voor je is.

Bekijk onze video's

1. Wandelen is fantastisch voor je humeur

Om het stresshormoon cortisol uit je lijf te krijgen, is wandelen by far het meest effectieve. Wandelen prikkelt je zintuigen: je ruikt, ziet, voelt en hoort de natuur om je heen. Bij wandelen gaat het niet om presteren, de afstand en de snelheid. Het gaat erom dat je juist even in het moment leeft. Doordat er tijdens het bewegen meer zuurstof naar het hoofd gaat, wordt de hersenactiviteit gestimuleerd. Daarbij worden stress, angst en depressies verminderd. Bovendien maakt je lichaam tijdens het wandelen serotonine en endorfine aan. Serotine wordt ook wel eens het gelukshormoon genoemd. Deze 2 hormonen zorgen er voor dat je een blij en ontspannen gevoel krijgt. Kortom, wandelen maakt je blijer, rustiger en minder gestrest.

2. Wandelen heeft een positief effect op je slaappatroon.

We slapen gemiddeld anderhalf uur minder dan 50 jaar geleden! Heel wat Belgen wandelen te laat hun bed in, en veel mensen klagen over slaapproblemen. En dat kan wegen op je dagelijkse leven. Wanneer je weinig slaapt, dan ziet je lichaam af. Op korte termijn kan je je minder goed concentreren, word je vergeetachtig, reageer je trager en voel je je slaperig.

Wanneer je een halfuurtje per dag wandelt, kan je jouw slaapkwaliteit aanzienlijk verhogen. Wandelen is een natuurlijk medicijn voor een goede nachtrust. Het reguleert namelijk je dag- en nachtritme en zorgt voor meer ontspanning. Hierdoor slaap je niet alleen makkelijker in, je slaapt ook vaster, wat goed is voor de kwaliteit van je slaap.

3. Wandelen maakt je creatief

Volgens onderzoekers van de Universiteit van Stanford in Californië heeft een wandeling een bijzonder positief effect: het verhoogt de creatieve inspiratie.

Het is dan ook niet vreemd dat bekende bedrijfsleiders zoals de overleden Steve Jobs (Apple) en Mark Zuckerberg (Facebook) regelmatig te voet vergaderen. Zelfs Beethoven was een fervente wandelaar. Het creatieve vermogen van mensen neemt toe tijdens en vlak na de wandeling. Of de wandeling binnen of buiten is, maakt weinig verschil. Maar hoe komt dat nu?

Uit onderzoek blijkt dat we onze linkerhersenhelft voornamelijk gebruiken om na te denken. De rechterhersenhelft daarentegen staat bekend om de creativiteit. Door te bewegen activeer je de rechterkant van de hersenen. Door deze te activeren is je lichaam beter in staat nieuwe dingen te verzinnen of juist bepaalde omstandigheden op een heel nieuwe manier te benaderen. Allemaal omdat deze kant verantwoordelijk is voor het leggen van verbanden. En in tegenstelling tot hardlopen, wandel je aan een trage snelheid waardoor je dus meer tijd hebt om creatieve inzichten te vergaren.

En dat geldt ook op je werk! Want, onderzoek wijst uit dat we gemiddeld zo’n 8 uur per dag zitten. Helaas is dit nou niet echt stimulerend voor die rechterhersenhelft. Het is zelfs zo dat een wandelaar een creativiteitsverhoging van 60% heeft in vergelijking met iemand die zit.

Dus, huist er chaos in je hoofd thuis of op het werk? Ga naar buiten en wandel 20 minuutjes in de frisse lucht. Op deze manier komen de hersenen even tot rust en loopt je hoofd leeg. Eenmaal terug achter je bureau voel jij jezelf als herboren.

4. Wandelen kan alleen, maar ook in groep

Het leuke aan wandelen is, dat je niet moet wachten tot je een partner vindt om met je mee te sporten. En als je nood hebt aan een goede babbel, nodig dan een vriend of vriendin uit, en klets lekker bij tijdens het wandelen. Of na het wandelen bij een verfrissend drankje.

5. Wandelen biedt vrijwel geen risico op blessure

Wandelen is een natuurlijk beweging die je dagelijks doet. Je lichaam is hierop getraind waardoor je jouw spieren niet extra gaat belasten. Doordat wandelen vaak in een relatief lage snelheid gaat is het risico op blessures zeer klein. Bij hardlopen bijvoorbeeld creëer je meer impact op je hele lichaam. Bij wandelen is dit niet het geval en hebben je gewrichten het minder zwaar te verduren. Je kan dus zonder al te veel vrees voor blessures deelnemen aan een wandeltocht langs het strand of door het bos. Net zoals bij alle andere sporten is het wel belangrijk om er niet meteen in volle vaart in te vliegen. Heb je nog niet zo veel kilometers gestapt, schrijf je dan niet in voor een tocht van 80 km of 42 km. Begin rustig met een rondje in de buurt en herhaal dit een aantal keer voordat je je aan een langere georganiseerde tocht waagt. Wandel steeds rechtop en ontspannen, in een tempo dat gemakkelijk vol te houden is. Maak je passen niet te groot en laat je armen soepel mee bewegen en je zal zien dat je moeiteloos geniet van die stap-kilometers.

6. Wandelen heeft positieve effecten op je je gezondheid.

Het menselijk lichaam is niet gemaakt om te zitten, wel om in beweging te zijn. Maar op dit moment hebben we bijna allemaal een zittende job en dat zorgt voor stress, vermoeidheid en zelfs chronische aandoeningen.

Wandelen is zeer goed voor je spieren en botten. Vaak wandelen zorgt voor sterk kraakbeen, sterke botten en sterkere spieren. Hierdoor daalt de kans op problemen met je gewrichten.

Wandelen is goed voor hart en bloedvaten. Dagelijks minstens een half uur wandelen verlaagt de bloeddruk en het cholesterolgehalte in je bloed. Ook verbetert wandelen de conditie van je hart en bloedvaten. Het risico op hartproblemen daalt al met 50% wanneer je één uur per week actief beweegt. Wie veel wandelt, vergroot eveneens het vermogen van zijn longen en kan meer en beter zuurstof opnemen.

Wandelen helpt tegen diabetes. Dagelijks wandelen verlaagt het risico op diabetes type 2 met maar liefst 58%.

Door te wandelen verbrandt je calorieën. Wanneer je een uur stevig doorstapt (5 kilometer/uur), dan verbrandt je ongeveer gemiddeld 240 kilocalorieën. Wie dagelijks een half uur wandelt, kan dus flink afvallen: één kilo in twee maanden en zes kilo in een jaar. Uiteraard zal je niet vermageren als je ook je voedingspatroon niet aanpast. Dagelijks wandelen stimuleert de stofwisseling en is goed tegen darmverstopping.

Wandelen kan ook de kans op kanker verminderen. Vooral mensen met darmkanker kunnen baat hebben bij een fikse wandeling, de overlevingskans wordt hiermee vergroot. Idem geldt voor borst- en baarmoederkanker. Natuurlijk is wandelen geen remedie, maar een positieve bijdrage kan het zeker leveren.

7. Van wandelen krijg je killer benen en een strakkere buik.

Je traint niet alleen je beenspieren, maar je benen krijgen ook een betere bloedcirculatie. Dus zeg maar adieu tegen die spataderen en zwellingen in de benen. Daarnaast zal je merken dat het gebied rond je buik en taille strakker wordt van wandelen. Door te wandelen reageert je lichaam ook beter op insuline waardoor buikvet vermindert.

8. Wandelen is uiterst toegankelijk

Als je kan stappen, dan kan je wandelen. Wandelen is zeer toegankelijk. Je hebt er geen dure sportuitrusting voor nodig zoals bij fietsen en je kan het overal doen, alleen of samen. Je zult dus onmogelijk nog een excuses kunnen zoeken om niet te gaan bewegen! Tenzij de regen misschien.

9. Mentale effecten

Bewegen – en dus ook wandelen – versterkt je mentale veerkracht. Uit verschillende studies blijkt dat regelmatig wandelen een positief effect heeft voor je zelfvertrouwen. Je wordt vrolijker en je krijgt meer energie waardoor je minder kans krijgt om angst- en stressgerelateerde klachten te ontwikkelen. Door te wandelen zal je je ook beter in je vel voelen en gaat het lichaam efficiënter om met het verwerken van dat soort klachten.