AG Nacht van de Maan

Tijdens valavond, wanneer de zon verdwijnt achter de bomen en de maan haar plek inneemt, verandert de natuur. Daarom is ’s avonds of ’s nachts wandelen zo magisch. Nu het wandelevent AG Nacht van de Maan helaas niet kan plaatsvinden, willen we de magie van een avondwandeling toch met je delen. Of beter: jij kan die magie delen! Maak jij vaak een avondwandeling langs een betoverend mooi plekje bij jou in de buurt? Maak er dan een foto van en stuur die door. Zo kan jij andere wandelaars inspireren en maak je kans op een lekkere ontbijtmand om samen van te genieten.

Doe mee
Tips voor een veilige avond- of nachtwandeling → Goede redenen om een avondwandeling te maken → Schrijf je in voor de virtuele AG Nacht van de Maan →

Hoe doe je mee?

  • 1

    Maak een avond- of nachtwandeling.

  • 2

    Maak een foto van een mooi plekje bij jou in de buurt. Dat kan een foto zijn van de ondergaande zon achter een eeuwenoude eik, een mooi verlicht gebouw, monument of een kunstwerk.

  • 3

    Deel deze foto met ons en vermeld waar die genomen werd.

  • 4

    Inspireer met jouw foto andere mensen om ’s avonds vaker te gaan wandelen.

  • 5

    Maak kans op een ontbijtmand voor 2 personen.

Doe nu mee!

Uploading

Als ik klik op 'VERSTUUR' geef ik AG Insurance de toelating om mijn gegevens te gebruiken om mij te contacteren inzake mijn deelname.
Mijn gegevens worden verwerkt overeenkomstig de toepasselijke privacyregelgeving, alsook de Privacyverklaring en het Cookiebeleid van AG Insurance. Ik bevestig de Privacyverklaring en het Cookiebeleid van AG Insurance te hebben gelezen.

Tips voor een veilige avond- of nachtwandeling

  • Ga je voor een lange avondwandeling? Plan je route dan goed. Als de duisternis valt, is het moeilijk om je te oriënteren. Ga daarom niet zomaar ’s avonds of ’s nachts in een totaal onbekende omgeving op pad.
  • Neem een wandel-gps mee. Zo weet je altijd waar je bent en waar je naartoe moet.
  • Vertel aan iemand die thuis blijft waar je naartoe gaat en om hoe laat je denkt thuis te komen.
  • Zorg dat je altijd goed zichtbaar bent. Neem een hesje mee en doe het aan als het donker wordt, zodat je extra opvalt in het donker.
  • Ga bij voorkeur niet alleen wandelen, maar met een groepje. Dan is er altijd iemand in de buurt als er wat gebeurt en het is ook nog eens veel leuker om samen te genieten van de ondergaande zon!
  • ’s Nachts kan het snel afkoelen. Neem daarom altijd een extra vest of trui mee.
  • Neem je gsm mee, zo kun je elk moment contact opnemen met iemand of de weg terugvinden.
  • Let op: sommige parken mag je ’s avonds niet betreden. Hou hier rekening mee.
  • Heb je een hond? Neem die dan mee op je wandeling. Honden kunnen trouwens een pak beter zien in het donker dan mensen.

Goede redenen om een avondwandeling te maken

Wandelen is sowieso goed voor je lichaam en geest. Maar weet je dat wandelen in de avond nog extra voordelen heeft?

  1. Een avondwandeling zorgt voor een betere nachtrust. Wandelen werkt ontspannend, omdat je het rustig doet en om je heen kijkt. Je lichaam is weer even actief geweest en mentaal werkt het ontspannend. De productie van het slaaphormoon melatonine wordt geactiveerd en het stresshormoon cortisol neemt af.
    Deze combinatie zorgt ervoor dat je makkelijker in slaap valt en dit verbetert dus de slaapkwaliteit waardoor je de volgende ochtend beter uitgerust wakker wordt. Zorg er wel voor dat je na een avondwandeling niet te veel op je telefoon of computer gaat kijken. Dit bevordert de slaapkwaliteit namelijk niet en doet het effect van je wandeling dus teniet.
  2. 's Avonds zijn je spieren al opgewarmd, waardoor je wellicht soepeler beweegt dan ’s morgens.
  3. Heb je een drukke en stressvolle dag gehad? Dan is het heel fijn om 's avonds nog even je gedachten te ordenen of juist afleiding te zoeken. Wandelen is hiervoor een prima manier.
  4. In de avonduren is het verkeer rustiger dan overdag. Hierdoor kun je meer genieten van de natuur om je heen.
  5. Wandelen is sowieso goed om op gewicht te blijven of om overtollige kilo’s weg te werken. Tijdens je slaap slaat je lichaam de grootste hoeveelheid vet op. Als je ’s avonds wandelt, wordt het moeilijker voor het lichaam om veel vet op te slaan. Daarom doen veel Italianen na het avondeten nog een wandeling. Ze hebben er zelfs een speciale term voor: passaggiata.